Co warto załatwić w kraju przed wyjazdem do Holandii?

Home / Poradnik
Co warto załatwić w kraju przed wyjazdem do Holandii?

30

Lipiec 2020

Jak znaleźć pracę sezonową w Holandii? Czy warto skorzystać z usług agencji pośrednictwa pracy? Co warto załatwić w kraju przed wyjazdem za granicę? Holandia kusi dobrymi zarobkami w branży ogrodniczej, gastronomicznej oraz przemysłowej.

Wyjazd do kraju tulipanów i wiatraków nie wymaga dodatkowych zezwoleń ani znajomości języka niderlandzkiego. Z powodzeniem dogadasz się z Holendrem po angielsku lub niemiecku. Oprócz dowodu osobistego i paszportu będziesz jednak potrzebować numeru BSN. Poznaj kilka kroków do bezpiecznego i zyskownego wyjazdu do pracy w  Holandii.

Przed wyjazdem do Holandii przede wszystkim znajdź pracę, zakwaterowanie i środek transportu, zwłaszcza jeśli nie masz tam znajomych ani rodziny. Wyjazd za granicę “w ciemno” i szukanie pracy na miejscu może okazać się bardzo kosztowny, a chodzi przecież o to, aby jak najszybciej zarabiać, nie wydawać oszczędności. 

Jaką pracę można znaleźć w Holandii? Szczególnie mocno rozwinięty jest tam sektor rolniczy. Najwięcej ofert dotyczy pracy sezonowej, od zaraz, głównie w ogrodnictwie (w szklarniach, przy kwiatach lub przy zbiorach warzyw i owoców). Holenderskie firmy szukają również pracowników w sektorze budowlanym, na produkcji oraz w branży hotelarskiej i gastronomicznej, coraz częściej na stałe. 

 

Jak znaleźć pracę za granicą?

Poszukiwanie pracy w Holandii warto rozpocząć od rejestracji w sprawdzonej agencji pośrednictwa, która część formalności załatwia od ręki, gwarantując Ci bezpieczną umowę z holenderskim pracodawcą. Jeśli zdecydujesz się na szukanie ofert pracy w internecie na własną rękę, pamiętaj, że nie możesz godzić się na pewne warunki, zwłaszcza na różnego rodzaju przedpłaty, zaliczki, kaucje i pobieranie dodatkowej opłaty za przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego.

Płynne porozumiewanie się w języku niderlandzkim będzie dużym atutem i warunkiem znalezienia lepszej pracy w Holandii. Wyjeżdżając do pracy sezonowej, wystarczy jednak znać język angielski, którym posługuje się ok. 90 proc. Holendrów lub niemiecki, znany przez ok. 60 proc. obywateli. Warto wiedzieć, że zatrudnienie w Holandii nie wymaga uzyskania specjalnych zezwoleń na pobyt i pracę. Zaświadczenie o posiadaniu zakwaterowania również nie jest konieczne. Wyjazd i przygotowanie do rozpoczęcia pracy wymaga jednak spełnienia kilku warunków, m.in. założenia polskiego lub holenderskiego rachunku bankowego.

 

4 kroki do wyjazdu za granicę – Holandia

Co warto załatwić w kraju przed wyjazdem do Holandii? Poznaj instrukcję w czterech prostych krokach.

 

  • Rejestracja w sprawdzonej agencji pośrednictwa pracy

 

Gwarancja legalnego zatrudnienia, terminowych wypłat i godziwych warunków pracy u sprawdzonego holenderskiego pracodawcy – to zalety współpracy z polską agencją pośrednictwa pracy w Holandii. Wystarczy zarejestrować się przez internet w bazie kandydatów do pracy. Proces ten będzie wymagał przygotowania kilku dokumentów:

  • CV w języku polskim ze zdjęciem (wersja po angielsku mile widziana),
  • skanu ważnego dokumentu tożsamości – dowodu osobistego lub paszportu,
  • numeru konta bankowego, na które będzie wpływać przyszłe wynagrodzenie,
  • skanu prawa jazdy, jeśli posiadasz,
  • skanu dokumentu, potwierdzającego nadanie numeru BSN/SOFI, jeśli posiadasz.

Jak wygląda współpraca z agencją pośrednictwa pracy w Holandii? Po zarejestrowaniu się w bazie podpisujesz umowę o skierowanie do pracy w jednej z holenderskich firm, z zapisem otrzymania wynagrodzenia minimalnego. Po przyjeździe do Holandii otrzymujesz natomiast umowę holenderską z informacją, u jakiego pracodawcy będzie świadczona praca, ustaloną właściwą stawką godzinową oraz z zasadami, które obowiązują pracodawcę i pracownika.

Przed przyjazdem do Holandii musisz założyć polski lub holenderski rachunek bankowy, najlepiej w euro, aby uniknąć strat, wynikających z wahań kursu walut. Wynagrodzenie trafia wyłącznie na Twoje indywidualne konto. Niezbędna jest również karta płatnicza, aby swobodnie pobrać pieniądze z bankomatu.

 

  • Dokumenty i nadanie numeru BSN

 

Jeśli masz już za sobą poszukiwanie ofert pracy i przygotowujesz się do wyjazdu do Holandii, skompletuj niezbędne dokumenty: ważny dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, kartę płatniczą, adres zakwaterowania, nazwę pracodawcy oraz agencji pośrednictwa, z usług której korzystasz. W pierwszej kolejności po przyjeździe do Holandii bowiem będziesz musiał zgłosić się do holenderskiego urzędu z wnioskiem o nadanie numeru BSN.

 

Czym jest BSN, tzw. Burgerservicenummer?

Osoba z zagranicy, która zalazła legalne zatrudnienie w Holandii, musi posiadać holenderski numer identyfikacji podatkowej BSN, tzw. Burgerservicenummer. To odpowiednik polskiego numeru NIP. Indywidualny numer mieszkańca BSN składa się z 9 cyfr, wydawany jest w Holandii od 1 stycznia 2007 roku. Jest numerem podatnika dla urzędu skarbowego (Belastingdienst), ale także numerem identyfikacyjnym dla wszystkich instytucji administracyjno-urzędowych w Holandii. BSN nadawany jest jednorazowo, na całe życie, a jego otrzymanie jest bezpłatne.

Numer BSN jest niezbędny nie tylko do podjęcia legalnej pracy w Holandii, ale również do  zawarcia umowy ubezpieczenia zdrowotnego, otwarcia konta bankowego, uzyskania dofinansowa, zarejestrowania własnej działalności gospodarczej na terenie Holandii, czy rozliczenia się z podatku dochodowego.

Nadanie numeru BSN w Holandii krok po kroku

Po przyjeździe do pracy w Holandii powinieneś złożyć wniosek o nadanie numeru BSN w odpowiednim urzędzie gminy (Gemeente), co wymaga umówienia się na krótkie spotkanie (10-15 minut). Aby otrzymać BSN, musisz przedstawić ważny dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport) oraz podać holenderski adres, pod którym jesteś zakwaterowany.

Deklarowany pobyt w Holandii do 3 miesięcy, związany najczęściej z pracą sezonową, gwarantuje otrzymanie dokumentu nadania numeru BSN od ręki w urzędzie. Dokument zawiera dane osobowe, przyznany numer oraz pieczęć z urzędu. Zachowaj go, ponieważ jest nadawany jednorazowo, na całe życie. W przyszłości można oczywiście ubiegać się w urzędzie o wydanie duplikatu tego dokumentu, jednak wiąże się to z dodatkową opłatą. W załatwieniu wszystkich formalności na miejscu pomaga najczęściej dobra agencja pośrednictwa pracy.

 

  • Zakwaterowanie i transport

 

Zakwaterowanie i transport do pracy w Holandii różnią się standardem oraz kosztami w zależności od zapisów umowy z pośrednikiem. W jednej z wiodących na rynku agencji pośrednictwa FAS Packing koszty zakwaterowania wynoszą ok. 100 euro tygodniowo, w domach murowanych mieszka zazwyczaj ok. 8 osób (pokoje 2-3 osobowe). W każdym domu zapewniony jest dostęp do polskiej telewizji oraz bezpłatny dostęp do Internetu. Rozliczasz się za mieszkanie tygodniowo, zgodnie z fakturą, którą otrzymujesz za pośrednictwem platformy dla Pracowników.

Standardem w sprawdzonych agencjach pośrednictwa w Holandii jest zapewnienie pracownikowi butów i ubrań roboczych. Warto jednak samodzielnie dobrze przygotować się na wyjazd, sprawdzając jakie warunki będą panowały w miejscu pracy. W branży ogrodniczej, przy kwiatach zwykle jest gorąco. 

 

Transport do pracy w Holandii

Jeśli zdecydujesz się na podróż do Holandii własnym samochodem i wynajmiesz mieszkanie na własną rękę – samodzielnie dbasz o terminowe opłacanie najmu oraz opłaty dodatkowe. To dobre rozwiązanie, jeśli wyjeżdżasz wspólnie ze znajomymi lub rodziną, możesz wówczas podzielić się kosztami, a wolne dni spędzać na zwiedzaniu największych atrakcji Holandii.

Podróż za granicę z przewoźnikiem, rekomendowanym przez biuro pośrednictwa pracy w Holandii, wiąże się z opłatą ok. 70 euro (w jedną stronę, koszt zależy od regionu Polski). Pracodawca holenderski zapewnia tymczasem bezpłatne dojazdy do pracy i z powrotem, standardowo samochodami służbowymi. Gdy odległość między pracą a miejscem zamieszkania jest mniejsza niż 10 km, będziesz mógł dojeżdżać do pracy rowerem.

 

  • Ubezpieczenie w Holandii

 

Większość najważniejszych spraw już za Tobą. Masz numer BSN, umowę o pracę, zakwaterowanie i pewny transport na miejsce. Pozostaje troska o Twoje zdrowie. W Holandii każdego Pracownika obowiązuje ubezpieczenie zdrowotne, bez względu na rodzaj pracy, którą wykonuje. Ubezpieczenie będzie Ci potrzebne w czasie wizyty u lekarza lub podczas pobytu w szpitalu.

Formalności związane ze zgłoszeniem pracownika do odpowiedniego ubezpieczenia pomaga załatwić zwykle dobra agencja pośrednictwa. Opłaty tygodniowe pokrywasz zgodnie z nadesłaną fakturą, zwykle jest to koszt ok. 30 euro.

Kilka kroków dzieli Cię od wyjazdu do pracy w Holandii. Samodzielnie czy z agencją pośrednictwa – pamiętaj o swoich prawach i obowiązkach.

Dane Kontaktowe

ul. Zbigniewa Herberta 14/23
10-686 Olsztyn
NIP: 8392995682

BIURO CZYNNE JEST:
Poniedziałek – Piątek: 8:00 – 17:00

Jesteśmy też na

fb